FAKULTI PENDIDIKAN DAN BAHASA
SEMESTER JANUARI 2013
HBEF 3503 PENDIDIKAN INKLUSIF
TUGASAN 1 AKTIVITI 1
NAMA :
CHUNG SHIAU YEN
NO. MATRIKULASI : 820624125340001
NO. KAD PENGENALAN : 820624125340
NO. TELEFON : 0168425340
E-MEL :
julietsierrayankee82@yahoo.com
PUSAT PEMBELAJARAN : PUSAT PEMBELAJARAN TAWAU
|
ISI KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
|
|
|
|
Abstrak
|
2
|
|
|
|
1.0
|
Pengenalan
|
3
|
|
|
|
2.0
|
Pernyataan
Masalah
|
4
|
|
|
|
3.0
|
Objektif
|
4
|
|
|
|
4.0
|
Tinjauan
Literatur
|
5
|
|
4.1
Definisi Pendidikan Inklusif
|
5
|
|
4.2
Pendidikan Inklusif di Malaysia
|
5
|
|
4.3 Isu dan Cabaran Pendidikan Inklusif
|
5 - 6
|
|
4.4
Badan-badan Bukan Kerajaan yang Terlibat dengan
Pendidikan Khas.
|
7
|
|
|
|
5.0
|
Maklumat
Murid Berkeperluan Khas
|
7 - 9
|
|
|
|
6.0
|
Keperluan
Logistik
|
9 - 10
|
|
|
|
7.0
|
Sokongan
Organisasi Luar
|
11
|
|
|
|
8.0
|
Kesimpulan
|
11
|
|
|
|
9.0
|
Rujukan
|
12
|
ABSTRAK
Program
inklusif merupakan program di mana pelajar pendidikan khas dimasukkan ke dalam
pendidikan aliran perdana. Mereka dimasukkan ke dalam aliran perdana dimana
mereka memasuki kelas aliran perdana dengan mengikuti sukatan pelajaran pelajar
aliran perdana dan mengikuti pembelajaran dan pengajaran aliran perdana.
Pelaksanaan program inklusif di sekolah bukanlah sesuatu yang mudah. Ia
memerlukan penglibatan semua pihak sama ada yang terlibat secara langsung dan
tidak langsung. Oleh itu, kertas kerja ini adalah bertujuan untuk mencadangkan
pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif (PPI) untuk Kanak-kanak Bermasalah
Pembelajaran (KKBP) di Sekolah Jenis Kebangsaan ( Cina ) Yuk Chin, Tawau,
Sabah.
Keistimewaan pelaksanaan program ini ialah setiap kelas yang
mempunyai murid bermasalah pembelajaran akan disertakan dengan seorang guru
pendidikan khas atau kata lain guru pendamping dimana guru ini akan membantu
murid-murid tersebut. Guru-guru kelas dan guru-guru mata pelajaran akan diberi
kursus pendedahan berkaitan dengan murid-murid bermasalah pembelajaran dan
Program Pendidikan Inklusif oleh pegawai-pegawai dari Jabatan Pendidikan Khas
dan Pejabat Pelajaran Daerah Tawau (PPDT), Unit Pendidikan Swasta dan
Pendidikan Khas.
Melalui pendedahan ini, guru-guru kelas dan guru-guru mata
pelajaran akan dapat menjalinkan kerjasama yang baik dengan guru-guru pendamping
untuk membantu pelaksanaan pembelajaran murid-murid bermasalah pembelajaran.
Murid-murid bermasalah berkenaan akan mampu mengikuti aktiviti pengajaran dan
pembelajaran bersama-sama dengan rakn sekelas mereka dan dapat berdikari
sekiranya guru pendamping tidak hadir.
1.0 PENGENALAN
Pendidikan
inklusif ialah keadaan dimana murid berkeperluan khas duduk dan belajar bersama
murid aliran perdana di dalam kelas aliran perdana. Memasukkan murid pendidikan
khas ini ke dalam kelas aliran perdana tidaklah mudah jika dilihat sekadar
luaran sahaja. Jalan menuju ke arah inklusif
bukanlah mudah. Menurut John Charema (2010) ianya melibatkan perubahan
sikap, perubahan nilai, perubahan program latihan perguruan dan perubahan sistem
di sekolah. Apabila perubahan ini melibatkan beberapa aspek dalam kehidupan,
tidak semua orang sanggup dan selesa untuk berhadapan dengannya.
Tujuan program pendidikan inklusif dilaksanakan adalah untuk
memberi peluang dan ruang kepada semua murid pendidikan khas berinteraksi dalam
semua aspek sosial dan akademik dengan rakan aliran perdana. Matlamatnya ialah
memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut menerima pengajaran dan
pembelajaran serta menyertai semua aktiviti-aktiviti yang terdapat di sekolah
bersama-sama pelajar normal. Matlamat selanjutnya supaya pelajar-pelajar
berkeperluan khas dapat menyesuaikan diri dari awal-awal lagi dalam semua aspek
kemasyarakatan yang terdapat di sekolah dan di dalam komuniti setempat dengan
tujuan menjadikan mereka lebih berupaya mampu berdikari dan menjadi anggota
masyarakat yang menyumbang. (Mohd Siraj Awang. 1996).
Ramai yang tidak faham mengapa murid pendidikan khas perlu
belajar bersama dengan murid aliran perdana. Guru pendidikan khas dibayar elaun
untuk mengajar mereka. Anggapan itulah yang selalu didengari atas alasan tidak
mahu menerima hakikat bahawa murid pendidikan khas belajar bersama dengan murid
aliran perdana. Kebanyakkan guru yang tidak faham merasa terbeban kerana
kehadiran murid tersebut di dalam kelas mereka.
Tetapi Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) tetap bermatlamat untuk memastian semua sekolah
dan murid mempunyai peluang dan keupayaan yang sama untuk cemerlang.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengenalpasti jurang pendidikan yang
perlu dirapatkan supaya akses, ekuiti dan kualiti dapat ditngkatkan.
2.0 PERNYATAAN MASALAH
Program
Pendidikan Inklusif (PPI) di sekolah arus perdana mengintegrasikan satu hingga
lima murid berkeperluan khas dalam kelas arus perdana. Namun begitu, hanya
segelintir murid berkeperluan khas mengikuti PPI. Ini kerana masih banyak
sekolah arus perdana kurang bersedia untuk melaksanakan pendidikan inklusif
serta kurangnya kepercayaan dan keyakinan ibu bapa untuk memilih pendidikan
inklusif untuk anak-anak mereka yang berkeperluan khas. Selain itu kurangnya
penglibatan organisasi atau badan-badan tertentu dalam menyediakan guru
pendamping yang boleh mengajar semua jenis kanak-kanak menggagalkan usaha untuk
meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan. Walaupun
pendidikan inklusif digalakkan oleh Kementerian Pelajaran, namun pelaksanaan pendidikan
inklusif masih belum lagi meluas. Oleh yang demikian, cadangan atau garis
panduan yang menyeluruh ini perlu dijalankan dalam pelaksanaan Program
Pendidikan Inklusif di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Yuk Chin, Tawau, Sabah supaya
ia dapat dilaksanakan secara berkesan dan memberi impak positif kepada semua
murid yang terlibat sama ada murid berkeperluan khas mahupun murid normal yang
berada di kelas tersebut.
3.0 OBJEKTIF
a.
Membolehkan pelajar pendidikan khas mendapat tempat
yang sama dalam pendidikan.
b.
Menempatkan pelajar pendidikan khas ini dalam
persekitaran yang seakan normal mengikut kesesuaian pendidikan untuknya.
c.
Pihak sekolah boleh menyesuaian panduan umum ini
mengikut keperluan murid, guru dan sekolah masing-masing.
d.
Meningkatkan kesedaran murid-murid normal tentang murid
berkeperluan khas bahawa mereka juga adalah sebahagian daripada ahli
masyarakat.
e.
Murid-murid khas berpeluang menyesuaikan diri dengan
rakan sebaya yang normal dan menyertai aktiviti yang disediakan.
f.
Untuk mengelakkan daripada diskriminasi dalam
pendidikan dan kemudahan yang telah dibekalkan oleh pihak Kementerian
Pendidikan.
g.
Memberi pengetahuan dan kemahiran kepada murid
berkeperluan khas standing dengan murid normal untuk meningkatkan konsep
kendiri mereka.
4.0 TINJAUAN LITERATUR
4.1 Definisi
Pendidikan Inklusif
Pendidikan
Inklusif melibatkan pelajar dengan berkeperluan khas di dalam kelas biasa.
Bantuan yang sesuai akan diberikan kepada mereka bagi membolehkan mereka
mengikuti pengajaran dan pembelajaran bersama rakan sebaya mereka. ( Kamariah
Jarji, 1994 )
Menurut
Abraham. Morris and wald (1993) : “one in which children with and without
disabilities learn and play together”. Manakala menurut Abdul Rahim Selamat,
1994 pula, pendidikan Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah pendidikan
yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar
bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar
oleh guru biasa.
4.2 Pendidikan
Inklusif di Malaysia
Pendidikan
Inklusif bukanlah satu perkara baru di Malaysia. Yang baru hanyalah istilahnya,
dan istilah inilah yang telah mengelirukan kita semua. Pada masa dahulu istilah
"Program Percantuman’ atau ‘Integrated’ telah digunakan. Negara Malaysia
telahpun mengamalkannya sejak 1962 lagi (Zaleha Tambi Adam, 1997). Murid yang
mempunyai masalah penglihatan, masalah pendengaran, kesukaran bertutur, masalah
pembelajaran adalah antara mereka yang boleh dikategorikan sebagai murid
berkeperluan khas. Di Malaysia, murid-murid berkeperluan khas diberi peluang
untuk menerima pendidikan dengan menghadiri satu daripada tiga opsyen
persekolahan iaitu sekolah pendidikan khas; program integrasi pendidikan khas
atau program pendidikan inklusif. Pendidikan khas di Malaysia pada masa kini
adalah di bawah tanggungjawab empat kementerian iaitu Kementerian Kesihatan,
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Pelajaran
Malaysia, Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Sumber Manusia.
4.3 Isu
dan Cabaran Pendidikan Inklusif
Pelaksanaan
Pendidikan Inklusif dalam sistem Pendidikan Arus Perdana merupakan matlamat
yang ingin dicapai dalam meletakkan pendidikan Malaysia bertaraf dunia. Namun
terdapat pelbagai isu dan cabaran dalam melaksanakan pendidikan inklusif secara
sepenuhnya di setiap sekolah. Antara faktor yang menjadi kekangan utama ialah
sumber yang terhad, sikap yang negatif dan kurangnya guru-guru terlatih dalam
melaksanakannya (Ysseldyke dan Alozzine, 1982). Selain itu juga kajian Mohd
Najib, 2006 yang meninjau pendapat guru Pendidikan Khas berkaitan pendidikan
inklusif mendapati cabaran dan isu yang sering dihadapi termasuklah :
Ø
Pembahagian
tugas : Guru bilik darjah biasa tidak memberi sokongan dan kerjasama kepada
pengajaran pemulihan dan murid-murid berpendidikan khas yang diletakkan dalam
kelas inklusif.
Ø
Penyelarasan
pengajaran : Terdapat jurang perhubungan antara guru bilik darjah biasa
dengan guru Pendidikan Khas. Guru Pendidikan Khas memisahkan diri dan
pengajaran daripada kurikulum biasa. Tidak ada penyelarasan antara isi
kurikulum kelas biasa dengan kelas pemulihan. Keadaan ini menjejaskan
pembelajaran murid.
Ø
Tanggungjawab
: Guru kelas biasa menjauhkan diri dari terlibat dengan program khas
pemulihan. Banyak kajian menunjukkan bahawa terdapat kurang kerjasama yang
ditunjukkan oleh guru kelas biasa ini dan ini didapati salah satu yang menjadi faktor
murid-murid menghadapi masalah dalam pembelajaran.
Ø
Alatan /
Kelengkapan : Keadaan bilik darjah untuk murid-murid berkeperluan khas yang
jauh terasing, atau di tempat yang tidak selesa. Kelengkapan asas juga tidak
ada, atau tidak mencukupi.
Ø
Hubungan
dengan guru besar dalam program Pendidikan Khas : Guru besar kurang
mendapat pendedahan mengenai program pemulihan atau kelas Pendidikan Khas.
Keadaan ini ada kalanya menjadikan guru besar menganggap kerja dan
tanggungjawab guru Pendidikan Khas senang dan ringan. Oleh itu, mereka
diberikan tugas lain seperti menjadi Guru Sumber atau bilik sumber, atau
jawatan-jawatan lain.
Ø
Hubungan
dengan ibu bapa yang mempunyai anak istimewa : Ibu bapa kurang menunjukkan
minat dalam pembelajaran anak-anak istimewa ini. Sebagai contoh, tidak datang
berjumpa guru walaupun diminta untuk datang berjumpa. Hal ini adalah disebabkan
ibu bapa tidak diberi penerangan tentang fungsi kelas pemulihan atau kelas khas
yang dijalankan untuk anak-anak mereka.
4.4 Badan-badan
Bukan Kerajaan Yang Terlibat dengan Pendidikan Khas
Selain
Kementerian Pendidikan, pendidikan khas juga dikendalikan oleh pelbagai
organisasi, persatuan dan badan-badan sukarelawan. Badan Bukan Kerajaan atau
NGO (Non-Govermental Organisations), ditubuhkan oleh masyarakat setempat dan
wujud di merata-rata tempat di Negara kita. Antara Badan Bukan Kerajaan yang
terlibat dengan penyediaan pendidikan khas ialah :
a)
Persatuan Kanak-kanak Spastik (Spastic Children’s Assocation) yang menyediakan intervensi awal
untuk kanak-kanak kerencatan mental di antara umur 2-16 tahun.
b)
Pusat Bimbingan Sinaran Matahari yang mengajar
kanak-kanak berkeperluan khas kemahiran hidup serta kemahiran social.
c)
Pusat Harian Kanak-kanak Istimewa yang terlibat dengan
intervensi awal bagi kanak-kanak di antara 0-6 tahun serta kemahiran hidup
untuk kanak-kanak di antara umur 6-16 tahun.
d)
Yayasan Sindrom Down Kiwanis (Kiwanis Down Syndrome Foundation) yang komited kepada kebajikan
kanak-kanak sindrom down dan tumpuan ialah kepada kanak-kanak di bawah 6 tahun.
Kini Yayasan ini mengendalikan enam pusat pendidikan untuk kanak-kanak sindrom
down di merata tempat dalam Malaysia.
5.0 MAKLUMAT
MURID BERKEPERLUAN KHAS
Bagi Sekolah Jenis
Kebangasaan (Cina) Yuk Chin, terdapat beberapa murid yang telah disahkan oleh doktor
pakar bahawa mereka merupakan murid-murid berkeperluan khas. Murid-murid ini merupakan
murid Tahun 4 dan mereka pernah mengikuti program pemulihan khas pada tahun
2011, tetapi malangnya pada tahun ini, mereka terpaksa mengikuti pelajaran
mereka di kelas arus perdana. Seorang daripada mereka pula merupakan murid
Tahun 3 sekarang dan masih dalam program pemulihan khas. Walaupun murid ini
masih dalam program pemulihan khas, tetapi masa untuk pembelajaran adalah
terhad disebabkan guru perlu mengajar di kelas arus perdana juga. Murid-murid
berkeperluan khas ini terdiri daripada :-
a) Murid bermasalah pembelajaran – Slow Learner
Di SJK (C)
Yuk Chin, murid yang mengalami masalah pembelajaran akan ditempatkan ke dalam
Program LINUS yang juga menjadi antara program pendidikan inklusif yang
dilaksanakan di hampir setiap sekolah di seluruh negara. Program yang
dilaksanakan ini bertujuan untuk membantu mengatasi masalah kemahiran 3M dalam
kalangan murid berkeperluan khas iaitu kemahiran membaca, kemahiran menulis dan
juga kemahiran mengira. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang diikuti
oleh murid berkeperluan khas ini, modul pengajaran yang digunakan oleh guru
adalah modul LINUS yang telah disediakan oleh pihak sekolah. Ini bermakna
bahawa program pendidikan inklusif yang dilaksanakan di SJK (C) Yuk Chin Tawau
ini memerlukan setiap murid berkeperluan khas yang mengalami masalah
pembelajaran khususnya masalah kemahiran 3M untuk mengikuti program pendidikan
inklusif yang dilaksanakan di sekolah.
b) Murid bermasalah pembelajaran - Disleksia ( Dyslexia)
Perkataan
Disleksia berasal daripada gabungan 2 perkataan Greek/Yunani iaitu dys
yang bermaksud kesukaran/kesusahan dan lexis yang bermaksud bahasa
atau pertuturan. Jadi apabila ia digabungkan, ia membawa maksud kesukaran
atau kesusahan dalam bahasa. Secara literalnya, dyslexia bermaksud
kesukaran dalam bahasa.
Murid-murid disleksia menghadapi masalah kesukaran mengeja,
membaca dan mnulis. Mereka tidak dapat menterjemahkan lambang-lambang bertulis
dengan betul sama ada dalam bentuk huruf, suku kata atau perkataan. Keadaan ini
terjadi disebabkan oleh kecelaruan pada otak di bahagian bahasa.
Sesetengah mereka yang
mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan
yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan dan
sifir.
Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam
golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap
kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan
penglihatan.
6.0 KEPERLUAN LOGISTIK
Keperluan logistik adalah sangat penting. Dalam
memastikan program pendidikan inklusif di SJK (C) Yuk Chin Tawau dapat
dilaksanakan dengan lebih tersusun dan lancar, terdapat beberapa keperluan
logistik yang telah disediakan oleh pihak sekolah dan KPM. Kesemua keperluan
logistik ini bertujuan untuk membantu
menjayakan pelaksanaan program pendidikan inklusif. Antara keperluan logistik
yang perlu ditambah di SJK (C) Yuk Chin Tawau ialah:-
6.1 Tenaga
Pengajar
Tanggungjawab dan peranan guru pendidikan khas dan guru mata pelajaran
dalam menjayakan Program Pendidikan Inklusif adalah : -
Ø
Layanan dan bimbingan yang adil.
Ø
Merancang dan melaksanakan penilaian.
Ø
Dedikasi dan komitmen yang tinggi.
Ø
Bersama merancang pengajaran dan pembelajaran
secara kolaboratif
6.2 Kemudahan
Asas Untuk Pelajar Khas
Ø
Kerusi meja seperti pelajar-pelajar normal.
Ø
Bahan rujukan / peralatan tambahan - atas
kebijaksanaan / inisiatif pihak sekolah.
Ø
Bahan-bantu mengajar boleh diubah suai oleh guru
resos dan Jawatankuasa akademik.
Ø
Buku Teks mengikut kemampuan tahap KKBP walaupun
berada di sekolah menengah.
Ø
Bilik resos - perlu diadakan untuk tujuan sesi
bimbingan dan khidmat bantu dan kaunseling.
6.3 Bahan
Bantu Mengajar dan Kemudahan Pengajaran
Salah satu faktor kejayaan pelaksanaan program pendidikan inklusif adalah
penyediaan bahan bantu mengajar kepada guru untuk diaplikasi di dalam kelas. Kemudahan bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar juga
perlu disediakan dalam setiap pelaksanan ativiti pengajaran dan pembelajaran.
Penggunaan pelbagai bahan pembelajaran ini adalah sebagai salah satu cara yang
boleh digunakan dalam merangsang minat dan kecenderungan kanak-kanak
menjalankan aktiviti pembelajaran.
Memandangkan murid yang terlibat dalam program
pendidikan inklusif ini adalah mereka yang dikategorikan sebagai murid berkeperluan
khas, maka bahan bantu mengajar dan kemudahan pengajaran lain juga perlu selari
dengan masalah yang dihadapi oleh murid berkeperluan khas. Contohnya seperti
murid yang mengikuti Program LINUS yang mana guru perlu dibekalkan dengan modul
pengajaran program LINUS.
Selain itu, guru juga perlu bijaksana dalam
menyediakan pelbagai bahan pengajaran mereka. Contohnya seperti mereka bentuk
pelbagai bahan bantu mengajar yang bercirikan fizikal dan interaktif yang dapat
digunakan oleh guru dan murid semasa melaksanakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Kebergantungan guru terhadap modul pengajaran yang disediakan
oleh KPM akan menghadkan aktiviti pengajaran guru. Sebaliknya, kemahiran dan
kebijaksanaan guru dalam menyediakan bahan bantu mengajar akan dapat membantu
guru untuk mempelbagai bahan bantu mengajar mereka dan seterusnya akan dapat
membantu meningkatkan kualiti pengajaran mereka. Ini juga akan mempengaruhi
perkembangan akademik dalam kalangan murid berkeperluan khas.
7.0 SOKONGAN ORGANISASI LUAR
Seperti
mana yang telah dibincangkan di atas, program pendidikan inklusif di SJK (C)
Yuk Chin masih tidak dapat dilaksanakan dengan sempurnanya kerana kekurangan
pendedahan tentang Program Pendidikan Inklusif dan juga kekurangan tenaga
pengajar. Walaupun guru pemulihan khas sedang menjalankan tugasnya, tetapi
tenaganya adalah terhad.
Selainnya,
terdapat juga sokongan daripada ibu bapa khususnya dalam memantau perkembangan
yang ditunjukkan oleh anak-anak mereka di rumah, namum ianya masih tidak
mencukupi sekiranya program pendidikan inklusif ini tidak mendapat sokongan
daripada pihak luar.
8.0 KESIMPULAN
Dengan
cadangan kertas kerja ini, pelaksanaan program pendidikan inklusif ini perlu dibuat
bagi memastikan kejayaanya dan di akui untuk mengubah sikap itu untuk menerima
pendidikan inklusif bukannya mudah untuk memenuhi keperluan kanak-kanak
berkeperluan khas. Untuk kelas inklusif yang berjaya, guru-guru biasa dan guru
Pendidikan Khas perlu memberi penekanan terhadap komunikasi semua guru yang
terlibat dalam program ini mesti bersikap jujur dan terbuka dalam menangani
segala masalah dan peranan yang timbul.
Guru-guru yang terlibat dalam kelas pendidikan inklusif
hendaklah bersedia untuk menghadapi sebarang rintangan dan halangan yang
mendatang. Mereka juga perlu belajar untuk berkompromi dan juga membuat sesuatu
yang berlainan sama sekali daripada yang dirancangkan. Di samping itu juga guru
kelas biasa dan guru kelas Pendidikan Khas perlu bekerjasama dan menerima
kanak-kanak berkeperluan khas yang mempunyai pelbagai perbezaan individu.
Pelaksanaan Pendidikan Inklusif memerlukan kerjasama semua
pihak agar keberkesanan program yang dilaksanakan dapat dihasilkan. Pendidikan
inklusif memberi peluang ke arah pemantapan sistem pendidikan untuk golongan
berkeperluan khas di Negara kita.
9.0 RUJUKAN
Zaleha Tambi Adam. (1997). Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif
Kanak-kanak Khas Bermasalah Pembelajaran di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Tesis
Masters yang tidak diterbitkan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Kamariah Jalil. ( 1995 ). Ke Arah Peluang Yang
Sama Dan Penyertaaan Sepenuhnya.
Kertas Kerja Pendidikan Inklusif: Pendidikan Untuk
Semua. Primula Beach Resort, Terengganu
Abdul Mutalib Mohd Zain. (1994). Panduan
Pelaksanaan Pendidikan Inklusif Ke Arah
Pengisian Wawasan Pendidikan Untuk Semua. Bahagian
Sekolah. Kuala Lumpur:
Kementerian Pendidikan Malaysia
Dr Abdullah Yusof, Safani Bari, Mohd Mokhtar Tahar.(2011). HBSE1103 Pengenalan Pendidikan Khas. Hak
cipta © Open University Malaysia (OUM)
No comments:
Post a Comment